Als moeder van twee prachtige kinderen, een peuter van 1,5 en een zoon van 5 die net in groep 2 is begonnen, weet ik hoe uitdagend het kan zijn om betrokken te blijven bij hun dagelijkse ervaringen. Mijn zoon, die net zijn reis in het basisonderwijs is begonnen, komt vaak thuis met een simpel “goed” als antwoord op mijn vraag hoe zijn dag was. Maar ik wil meer weten! Dus ben ik op zoek gegaan naar manieren om het gesprek op gang te brengen, hoe mijn zoon kan praten over school, geïnspireerd door de principes van didactiek en pedagogiek.
Didactiek: meer dan alleen school
Didactiek gaat over de methoden en technieken die worden gebruikt om kennis en vaardigheden over te dragen. Als moeder probeer ik deze principes thuis toe te passen, niet alleen om mijn zoon te helpen met zijn schoolwerk, maar ook om hem te stimuleren om te praten over school.
Pedagogiek: opvoeden met liefde en geduld
Pedagogiek gaat over de methoden die worden gebruikt om kinderen op te voeden en te begeleiden. Ik probeer een ondersteunende omgeving te creëren waarin mijn kinderen zich vrij voelen om te delen, te leren en te groeien.
Speciale momenten van connectie om te praten over school
Een van de momenten waarop we echt met elkaar verbinden, is tijdens het avondeten. Aan tafel, zonder de afleiding van elektronica, delen we onze ervaringen van de dag. Het is een perfect moment om te praten over school en te vragen naar de hoogte- en dieptepunten van zijn schooldag.
Een ander speciaal moment is wanneer we hem naar bed brengen. Na het voorlezen nemen we altijd even de tijd om te ‘kletsen’. We praten over de dag die geweest is en wat er de volgende dag gaat gebeuren. Dit helpt hem niet alleen om de dag te verwerken, maar ook om zich voor te bereiden op wat er komt. En op zo’n moment proberen we ook te praten over school.
Vragen die werken voor mijn zoon
Met deze speciale momenten in gedachten, zijn hier enkele vragen die ik stel om meer te weten te komen over zijn schooldag:
1. Wat was het leukste dat je vandaag hebt gedaan?
Dit is een open vraag die je kind aanmoedigt om na te denken over de hoogtepunten van de dag.
2. Heb je vandaag iets nieuws geleerd?
Deze vraag kan leiden tot een gesprek over een nieuw onderwerp dat ze op school hebben behandeld.
3. Met wie heb je vandaag gespeeld tijdens de pauze?
Dit geeft je inzicht in de vriendschappen van je kind en hun sociale interacties.
4. Was er iets dat je vandaag moeilijk vond?
Dit kan je helpen te begrijpen waar je kind mogelijk extra ondersteuning nodig heeft.
5.Wat was het grappigste dat er vandaag is gebeurd?
Een luchtige vraag die kan leiden tot een glimlach en een leuk verhaal.
6. Heb je vandaag complimentjes gekregen?
Dit kan het zelfvertrouwen van je kind een boost geven en ze aanmoedigen om over hun prestaties te praten.
7. Wat was het lekkerste dat je vandaag hebt gegeten tijdens de lunch?
Een leuke manier om over voeding te praten en te weten te komen wat ze echt lekker vinden.
8. Heb je vandaag iets gelezen of een verhaal gehoord?
Dit kan leiden tot een gesprek over boeken of verhalen die ze interessant vinden.
9.Wat zou je morgen anders willen doen op school?
Dit geeft je kind de kans om na te denken over hun keuzes en beslissingen.
10. Is er iets waar je naar uitkijkt op school deze week?
Dit kan je helpen te begrijpen wat je kind motiveert en enthousiast maakt.
De kracht van dagelijkse gesprekken
Elke ouder kent de uitdagingen van het opvoeden van kinderen en het betrokken blijven bij hun leven. Door de principes van didactiek en pedagogiek toe te passen en echt te luisteren naar wat mijn kinderen te zeggen hebben, hoop ik een sterke band met ze op te bouwen en ze te ondersteunen in hun groei en ontwikkeling. Het zijn de kleine momenten, zoals het avondeten en het kletsen voor het slapengaan, die het verschil maken.